Ad

Rabu, 3 Ogos 2011

Tak Halal Ke??

Assalamualaikum..

Dalam kita menunaikan ibadat puasa di bulan Ramadhan ni.. salah satu saat yang sibuk buat kita ialah di waktu petang hari.. nak tau kenapa?? haaa.. tentulah sibuk nak menyediakan ataupun bagi yang bekerja.. nak membeli juadah untuk berbuka puasa.. Aku (hehe.. start sekarang rasanya nak tukar guna gantinama aku lah.. nampak mesra sikit..) antara yang berlumba-lumba untuk pergi membeli juadah berbuka.. bukan sebab gelojoh ye.. sebab kekangan masa.. balik pun dah lewat petang so kenalah berlumba-lumba.. nanti tak sempat pulak sampai ke rumah waktu berbuka..

Dalam pada kita membeli juadah tu.. antara yang jadi perhatian kita ialah.. 

1. Wishlist.. apa yang kita ngidam nak makan.. hehe..
2. Rupa/Kebersihan.. ye lah.. kalau tengok makanan yang kita nak beli tu macam tak macam jer rupanya tentu tak selera kan..
3. Harga.. kena lah juga tanya jangan main tunjuk2 jer nak yang mana.. bila nak bayar baru terbeliak mata.. bukan apa.. budget kenalah dijaga.. kita nak makan hari-hari bukan sekali-sekali.. 
4. Halal.. haa.. halal ke?.. Insyaallah.. halal.. cuma kita kena lah berjaga-jaga jugak.. jangan jadi macam kat Kangar ni..

Kisahnya di Kangar, ada sosej pulut dan kepingan ayam yang diimport dari Thailand telah dikesan mengandungi DNA Babi.. bukan baby ye.. so dah sah-sah lah benda tu haram.. jadinya kita sebagai pengguna pun jangan lah tengok tang sedap jer.. kena lah juga selidik-selidik asal usul benda tu.. kalau dah termakan kan susah.. 


ni lah benda alah nya yang dikatakan ada DNA Babi tu.. sosej pulut dan kepingan ayam made in thailand..

Jadi nya kita timbang-timbanglah sendiri.. tepuk dada tanyalah selera.. eh.. tanyalah iman.. Wallahualam..


3 ulasan:

meyaa meyoo berkata...

setuju sgt..
kita duduk jek negara malaysia, agama rasmi islam..
tapi nak carik makanan halal pun susah..
ngee..
:D
sebab banyak yg haram dapat jek jakim nya halal :)

Pink Diva™ berkata...

Strongly agree with you..got to be more aware on this..

WiE berkata...

meyaa meyoo: itulah.. nama je negara islam tapi bab2 halal haram ni tak diberatkan sangat oleh sang penguasa..

Pink Diva : yes.. we can't take it easy on this matter..