Ad

Isnin, 22 Ogos 2011

Zakat Fitrah Dah Bayar Ke Belum??

Syawal bakal menjelma tak lama lagi.. dalam kesibukkan kita membeli belah persediaan menyambut raya nanti.. ada satu perkara yang selalu kita leka, lupa, terlupa, lupakan, buat-buat lupa dan macam-macam lagi.. iaitu membayar zakat fitrah.


Memang menjadi sikap kita selalu berlengah-lengah.. "alah.. awal lagi.. masih sempat lagi.." bila dah last minit baru nak kelam-kabut cari amil nak bayar zakat..


Dari Ibnu Abbas r.a. katanya: “ Rasulullah SAW telah menentukan wajibnya zakat fitrah, untuk membersihkan orang yang mengerjakan puasa dari perkataan yang sia-sia dan perkataan yang buruk, dan juga untuk menjadi makanan orang-orang miskin, oleh itu sesiapa yang menunaikannya sebelum sembahyang hari raya maka menjadilah ia zakat fitrah yang makbul, dan sesiapa yang menunaikannya sesudah sembahyang hari raya maka menjadilah ia sedakah biasa seperti sedekah sunat yang lain.


Alhamdulillah.. semalam aku dah pun selamat membayar zakat fitrah.. kebetulan pula waktu tengah bershopping dengan famili ternampak pula amil yang buka kaunter bayaran zakat.. Alhamdulillah.. mudah urusan.. jadi aku pun teruslah bayar disitu.. selesai satu perkara.. tak payah nak pening-pening fikir lagi kan.. 






Dekat Johor ni ada dua rate untuk zakat fitrah.. satu RM5.00 untuk yang makan beras tempatan... dan yang satu lagi RM7.50 untuk yang makan beras siam@import.. jadi pilihlah yang mana bersesuaian.. jangan pulak makan beras mahal.. zakat bayar yang murah jer sudah..


Fadhilat membayar zakat ni bagi siapa yang belum tau ialah dapat menampung kekurangan semasa kita berpuasa serta membantu fakir dan miskin pada hari raya.. Wallahualam..



8 ulasan:

~AmyLiana86~ berkata...

tak bayar lg..tp biasa ayah yg bayarkan..hhehee

asyrafNAKjadiLEBIHbaik berkata...

bayar zakat tak payah nak berkira...jgn kurang, lebih tak pe...

acap

to my blog - Acapsuur (>,<)

azam berkata...

join----------followwwwwwww

Marina berkata...

husband dah bayarkan...ngee~

eelobor berkata...

Insya Allah....zakat dapat menampung di mana kekurangan kita

Hans berkata...

family bayarkan
tahun depan insyaallah akan bayar untuk diri dan family
doakan saya yer
:-)

salihah ab patah berkata...

Zakat fitrah boleh la suami bayarkan...
Kalau zakat pendapatan kena bayar masing2 lagi2 kalau suami bergaji lebih rendah dpd isteri..
Zakat pendapatan lah yg ramai org liat nak bayar....berbanding zakat fitrah....

salihah ab patah berkata...

Yg suami bayarkan tu...zakat fitrah...
Tapi yg zakat pwndapatan...biasanya bayar masing2...
Sebab kalau suami gaji lebih kecik...
Tak kan dia nak tolong bayar zakat utk isteri dia yg bergaji besar...