Ad

Selasa, 26 Julai 2011

Recycle

Hari ni saya nak bercerita tentang kepentingan kitar semula @ recycle dan kebaikkannya..






Ahad lepas saya pun mengemas lah surat2 khabar lama.. majalah2.. katalog2 & kertas2 yg anak2 conteng dah tak nak lagi.. kumpul2 ada jugak dekat2 satu bonet kereta penuh jugak..


haaa.. ambik kauuu. penuh satu bonet..
Semalam pulak usunglah bonet yang penuh ni pergi kerja.. waktu rehat lari kejap ke tempat pengumpulan barang2 kitar semula a.k.a kedai recycle lah.. timbang punya timbang.. ada jugak 70kg lebih.. huh.. patutlah rasa mendak jer drive kereta.. 


timbang jangan tak timbang..


dan hasilnya.. 
.

.

.

.

.

.

.
haha.. ni bohong jer dapat banyak ni.. ingat saya jual satu kontena apa..
Hasil penat lelah saya dok mengemas akhirnya dapat jugak ganjarannya.. ada lah lebih kurang 30 hengget.. Alhamdulillah.. lepas jugak duit makan tengahari.. hehe..


Kesimpulannya dengan mengitar semula.. selain dapat imbuhan wang.. kita juga dapat mengurangkan bahan buangan, mengurangkan penggunaan bahan mentah baru, mengurangkan penggunaan tenaga, mengurangkan pencemaran dan mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau kerana penghasilan barang baru daripada bahan mentah. Dengan itu dapatlah kita membantu menyelamatkan bumi yang semakin tua ini untuk anak cucu cicit kita..


Moral of the story : Jangan perlekeh orang yang kerjanya memungut @ mengutip sampah @ bahan2 terbuang ni.. siapa tau mereka tu lebih banyak duit dari kita.. Wallahualam..





2 ulasan:

pika berkata...

bagos bagos ! pika sebagai pelajar alam sekitar sangat kagum dengan anda heheheh ;D

WiE berkata...

hehe.. tocei.. tocei..